Terdapat ralat dalam alat ini

Selasa, 22 Disember 2009

RiMaS

Hari ni datang kerja. Serabut pagi-pagi tengok fail dan surat yang perlu diambil tindakan. Semalam cuti kecemasan. Hari ni nasib lah kerja bertimbun. Meluat ah..rasa nak campak jer fail-fail tu ke Kutub Utara biar hilang tanpa kesan. Tak pun kat Segi Tiga Bermuda.Biar fail-fail tu dok diam kat sana. Ringan sikit kerja aku. Heh....jangan kau mimpi kata Siti Sarah dalam lagunya...selagi dah namanya kerja..selagi tu lah fail-fail dan surat menyurat yang perlu kan tindakan tu akan terus menghantui hidup ku hari demi hari.

Lagi pun...kerja kan..kalau tak ada fail dan surat-surat tu, tak ada lah kerja aku. Makan gaji buta je lah jawabnya. Tapi kekadang aku rasa terlalu banyak bebanan kerja yang perlu dibuat oleh seorang kerani. Mana nak urus surat,fail,pastu sistem Sumber Manusia bagai lah..belum lagi urusan perkhidmatan staff...macam-macam...susah rupanya jadi kerani zaman sekarang ni.Tapi tak mengapa,kerja itu kan ibadat..maka kena lah ikhlas melakukannya..meski kadangkala hati memberontak..tapi bila diingat kalau nak dapat rezeki yang berkat,kita perlu ikhlas dalam bekerja,kurangkan merungut dan sebagainya. Cakap memang mudah..nak melaksanakannya,aduh..tuhan aje yang tahu. Sekali dua teringat lah.dah lama-lama,bila dikuasai rasa marah dan bengang dengan kerja bertimbun, masa itu lah keikhlasan bertukar kemeluatan..mulut merungut tak henti..aduh....bagaimana ya nak memupuk rasa ikhlas dalam bekerja?Memang banyak artikel dan buku-buku berkaitan, namun kesedaran masih tak kunjung datang...kesudahannya,kembali ke sikap asal yang tak ikhlas itu semula.Sabar je lah.

1 ulasan:

Tempat Sembunyi Lipas Kering berkata...

den dah takdo "ikhlas" dah dalam kojo kat pejabat tu..tatau la kenapa..rasanya betul cakap nenek kebayan tu..den patut kena keje kat tempat lain..