Terdapat ralat dalam alat ini

Ahad, 12 Julai 2009

Aku dan Bas

content="text/html; charset=utf-8">

Catatan : 12/7/2009(Ahad)7.07 pm(Nak Maghrib dah)

Suatu waktu dulu, aku sering menggunakan bas sebagai pengangkutan utamaku. Bukanlah sekarang aku tak menggunakannya lagi, guna gak pengangkutan awam ni, tapi macam kata P.Ramlee dalam cerita Nujum Pak Belalang, ‘Kadang-kadang’ yang selebihnya aku menggunakan kereta untuk bergerak ke mana-mana, bukan kereta aku pun, menumpang kereta kawan ke, adik ke,nak harap aku...belum ada rezeki nak beli kereta sendiri. Aku teringat masa zaman aku belajar di Politeknik dulu bersama teman-teman sekuliah. Memandangkan masa tu semua pun bergelar pelajar, mana lah nak ada duit sangat beli kereta ke..waima nak naik teksi pergi pekan P.D atau Bandar Seremban pun berfikir 10 kali. Takut terover bajet harus ikan perut sampai hujung bulan nanti. Maka kalau nak ke mana-mana tu, sohih lah kena naik bas kan.

Pada suatu hari,hah...dah mula dah aku nak jadi penglipurlara...pay attention plz..hamba tak suka orang tak memberikan perhatian masa hamba bercerita k ops, menulis....tu apa dok mengunyah depan p.c tu?udah-udahlah tu weh....nak masuk rancangan ‘the biggest loser’ ke?heh..Ok....dah melalut lagi ni. Ceritanya bermula begini......

******************************************************************

Aku masih ingat lagi...masa tu hari Sabtu, aku dan yang lain dah merancang nak ke Bandar Seremban nak tengok salah seorang member kitorang Haza masuk pertandingan menyanyi kat Terminal One. Jadi tepat jam 9.00 pagi, kitorang dah tercongok menunggu bas Chin Wah menujuk ke Pekan P.D dekat Bus Stop depan Politeknik tu. Macam biasa lah, dah nama pun pengangkutan awam...40 minit menunggu baru bas separuh uzur tu tiba. Maka dengan penuh lapang dada bercampur sumpah seranah sikit (dalam hati lah...tak kan nak pegi seranah pakcik driver dengan konduktor bas tu pulak..ada lak kena lontar ikut tingkap bas tu pulak kang...tak pepasal kena marked tak boleh naik bas Chin Wah seumur hidup...aku bukan kaya nak naik teksi memanjang.)kami pun menaiki bas tersebut ke pekan P.D yang pada masa tu glamer dengan restoran KFC hingga menjilat jarinya tu.(Kitorang pernah plan curi sebotol sos life yang giler sedap tu...tapi tak jadi coz mamat cleaner tu dah pandang daring kat kitorang masa sorang member tengah terkial-kial masukkan botol sos tu dalam paper beg shopping..heh...Nasib tak terkantoi cara terbuka...saja seronok nak buat ‘nakal’ walhal bukan tak mampu nak beli...budak-budak..)

Sebaik tiba di pekan P.D kitorang berpusu-pusu pulak naik bas ke Seremban. Dah lupa dah nama bas tu apa...nasib tak baik, aku tak dapat tempat duduk..kena lah berdiri...penatnya berdiri.Dari P.D ke Seremban dekat sejam tu kena berdiri...tapi masa tu kan berdarah muda..tenaga pun cergas je...tak ada hall ah berdiri. Dalam 30 minit, ramai lak orang yang turun, so adalah tempat kosong dan berpeluanglah aku untuk duduk. Kerana dah terlalu lama berdiri dengan keadaan panas pulak tu(yang bas pun tak ada air-cond, dah rosak...masa tu lah pulak nak wat hal)mataku automatic menjadi kuyu...untuk pengetahuan aku dapat tempat duduk belah tepi kat lorong laluan orang tu k. Kot dapat kat tepi tingkap mesti dah lama aku dibuai mimpi indah ni. Dalam dok sibuk aku cuba menahan mata dari terlelap tu, entah macam mana nak jadi cerita bas tu membelok..memang laju driver tu bawak...macam roller coaster wa cakap lu..tiba-tiba..tak semena-mena aku telah berada di lantai bas dengan keadaan melutut...entah bila masa aku terlelap...entah bila masa aku terjatuh kat lantai bas tu pun aku tak sedar..aku rasa macam di alam mimpi jer masa jatuh tu.Tetau lutut aku rasa sakit. Bila dah terduduk tu.aku terus toleh kat budak perempuan yang duduk tepi aku tadi...sambil melemparkan senyuman mesra...aku pun tak tau apasal aku boleh tersenyum kat dia pulak sedangkan muka dia dah serba salah gila antara nak tolong dengan nak ketawa..akhirnya dia buat keputusan pandang luar tingkap je tanpa membalas senyuman aku.Aku lak sempat menoleh sesiapa yang melihat kejadian tu di sekeliling, mujur tak ramai perasan sebab tempat duduk aku tu di kira agak belakang, dan orang yang duduk belakang aku lah yang perasan agaknya. Itu pun masing-masing aku tengok buat tak tau jer..macam tak ada apa berlaku pulak..ceh, tak ada kesedaran sivik ah diorang ni....kot aku pengsan je baru ada orang nak kepoh kot.Hipokrit ah diorang ni. Aku tau, korang dok gelakkan aku kan...pastu bila aku tengok, korang buat-buat lah tak tau kan..pandai ah korang berlakon. Walau apa pun, tahniah lah di atas lakonan korang yang real tu coz telah berjaya menyelamatkan reputasi aku dari malu besar hari tu.

Akhirnya...aku dan teman-teman yang lain berjaya tiba ke Bandar Seremban dengan jayanya. Tambah manis, member aku tu menang pertandingan nyanyian tu.Kira berbaloi lah aku jatuh dalam bas tadi dengan lebam dilutut yang disedari sebaik saja tiba ke asrama. Sekian sahajalah cerita aku dengan bas. Ntah hepo-hepo....boleh jatuh pulak...ceh..

P/s : Selesai....7.55 pm...ok nak pi solat nih...duniawi betul lah..

Jumaat, 10 Julai 2009

Gelaran Kebetulan ku

Tiba-tiba aku teringat satu kisah yang bagi aku agak lucu. Tersebutlah kisah...toyib...kisah seekor unta..di padang pasir..ops...sori, termasuk dialog Pendekar Bujang Lapok lak. Kisahnya bermula sekitar tahun 98.Jeng..jeng...

*******************************************

Pada suatu hari, ketika itu aku masih bertugas sebagai Juruteknik Sambilan di sebuah jabatan kerajaan. Nak dijadikan kisah masa tu krisis air berlaku dan kami yang pekerja sambilan ni diarahkan untuk menjaga pusat kawal yang bertanggungjawab menerima aduan dari para pengguna di sekitar seremban mengenai masalah air yang dihadapi mereka. Kami semua bertanggungjawab menjaga kaunter dan menjawab panggilan telefon. Yang penting masa jawab telefon, ayat kena baik dan menyakinkan pengguna yang masalah air yang mereka hadapi akan di atasi dengan kadar segera iaitu dengan menghantar lori air ke kawasan yang dikenalpasti terputus bekalan air. Nasib tak baik, kena dengan pengadu yang dah telefon minta hantar lori air dari 3 ke 4 hari lepas tapi tak sampai-sampai lori air sampai ke sudah, yang kena kami yang menjawab ni lah. Kena maki tahap gaban ah. Biasalah orang kalu lama tak kena air memang 'panas' kan?...So tak lah kisah sangat kena maki pun.Lagi pun dalam telefon, lantak lah dia nak maki pun...bukan luak, dia je lah letih memaki sampai berpeluh-peluh, pastu tak ada air nak mandi...sapa yang rugi?kitorang tak rugi apa..duduk bilik sejuk lagi.Heh.Ok, ni dah banyak selingan dah ni.

Semasa sedang menjaga kaunter di pusat kawal tersebut..oh, lupa lak, aku menjaga bersama seorang lagi geng yang aku panggil kak lin. Kak lin ni memang gila-gila sikit orangnya. Ada je bahan nak gelak dia. Dalam seronok berbual dan bergurau senda dengan kak lin ni, tiba-tiba datang seorang nenek berbangsa India. Muka penuh cemas, lalu bertanya kepada aku.....Tapi, aku boleh tercengang pulak mendengarkan pertanyaan beliau itu. Muka ku berkerut-kerut campur pelik campur malu campur...ah, memacam ada lah. Yang kak lin pulak dah tutup-tutup mulut tahan nak gelak. Nenek India ni tadi terus jugak menerangkan kepada aku berkaitan masalahnya(aku agak lah berdasarkan muka cemas dia tu dan gaya tangan yang kejap atas kejap bawah kejap terpusing-pusing sampai naik pening kepala aku). Yang aku pulak terus tercengang-cengang sementara kak lin pulak dah mula ketawa-ketawa lalu menerangkan kepada nenek India itu.....'aunt, dia Melayu lah' sambil ketawa besar. Aku pulak tak terkata. Nenek India itu setelah menyedari yang aku ni 'Melayu' memohon maaf. Mesti korang hairankan kenapa dia nak mohon maaf kat aku kan? Mana tak nya, di bantai cakap India dengan aku weh! Lepas tu dia boleh buat 'statement' 'sori adik...saya ingat awak India'...hek eleh...Maluuuuu aku weh.Rasa nak menyorok dalam almari. Tambah dengan gelak ketawa besar Kak Lin setelah nenek India itu berlalu pergi sebaik menerangkan masalah air yang dihadapinya kepada Kak Lin memandangkan aku pada masa itu telah menyorokkan diri di celah dinding.Heh.

Aku pun tak salahkan nenek tu menganggap aku ni orang India memandangkan pada waktu itu aku agak gelap kerana baru habis menjalani latihan perbarisan, dengan free hair' rambut agak kerinting, mata lak agak besar....sebiji orang India pun. Yang kak Lin pulak, semenjak kejadian itu terus memberi gelaran baru pada aku 'Yenna'...mula-mula aku tak suka, tapi dah lama-lama rasa serasi pulak nama tu. Kalau bahasa Tamil 'Yenna' maksud 'kenapa' kalau tak silap aku. Nasib baik bukan maksud yang tak senonoh. Kot tak kena hobin ah Kak Lin tu. Kak lin bagi nama tu coz nak kaitkan nama aku Ina..nak bunyi sikit India dia jadikan 'Yenna'. Maka semenjak dari itu, aku suka menggunakan nama Yenna sebagai nick name aku di dunia cyber dan dengan kenalan terdekat ku. Meski pun lucu, tapi aku gembira kerana ia terhasil dari satu kenangan saat aku bersama Kak Lin...Kak Lin, I Miss U...

Rabu, 8 Julai 2009

Sakit Mata lah Pulak....

Petang semalam, aku tiba-tiba rasa tak selesa dengan mata kananku. Sentiasa keluar taik mata jer. Pandangan pun bertambah tak jelas terhalang oleh taik mata tersebut.Menjelang malam, keadaan bertambah teruk yang mana aku mulai merasa mataku berat semacam dan disertai warna merah menyala.(ok...aku tipu..tak lah merah menyala mana pun...tapi merah dari keadaan biasa lah.)Maka, apabila mengadu kepada bonda tercinta..Pn.Halijah bte Mohd. Salleh, beliau membuat kesimpulan bahawa, aku telah diserang penyakit mata.What?...sakit mata?dah bertahun-tahun-tahun aku tak diserang sakit mata ni.Last aku kena sakit mata masa aku darjah 5, umur sebelas tahun.Memang kronik ah masa tu.Sakit mata yang aku kena masa tu yang jenis bisul kat belas dalam tu...bernanah lak tu...sakit tau! Jadi membayangkan sekali lagi aku harus melalui rasa sakit tersebut, membuatkan aku merasa agak ngeri. Untuk mencegah penyakit itu tidak menjadi parah, maka pagi tadi aku pun menuju ke Klinik Kesihatan berhampiran rumah untuk mendapatkan rawatan selanjutnya.

Sebaik berjaya berjumpa doktor, aku telah mendapat penganugerahan sijil cuti sakit selama 3 hari bermula hari ni hingga Jumaat. Lama gak tu.Aku siap tanya doktor memang kena 3 hari tak boleh pergi kerja?soalan skema seolah-olah bersedih kerana tidak dapat menjalankan tanggungjawab di tempat kerja dengan penuh dedikasinya.Konon!. Doktor tersebut menyatakan memang tak boleh pergi kerja dan dia mengiakan pertanyaan ku mengenai penyakit tersebut yang boleh berjangkit. Aku pun tak nak menjadi salah seorang pembawa virus penyakit mata di office aku tu...maka terpaksa lah menerima dengan redhanya m.c 3 hari tersebut.Heh..heh..

Hah...berkaitan durian runtuh ku untuk entry sebelum ni...Alhamdullilah, aku telah menerima perkhabaran gembira tersebut. Maka...jom kita enjoy...shana..na..na... Walau bagaimanapun, aku tak boleh nak enjoy sekarang kerana hasilnya masih belum dinikmati. Kena lah bersabar. Aku juga sedang memikirkan apa yang perlu aku lakukan dalam masa aku diberi cuti sakit ni. Adakah aku akan menghabiskan masa di depan laptop ku ini atau pun...menjalankan kerja-kerja pembersihan rumah memandangkan yang sakit cuma mata, bukan anggota badan. Maka aku tidak ada alasan untuk culas membuat kerja rumah...Ok bonda....anakanda sedia berkhidmat demi kestabilan keindahan kediaman kita ye...yeah!(ikut abang ketak dalam program mentor)Semoga sakit mataku ini cepat sembuhnya.Amin.

Jumaat, 3 Julai 2009

Menunggu Durian Runtuhku Yang Entah Bila....


Sudah ku telefon berulangkali pada 'manusia' yang sepatutnya bertanggungjawab menguruskan prosidur 'durian runtuh ku' tu. Tetapi pelbagai alasan yang dikemukakan sampai aku naik mual. Kadangkala kita rasa malu untuk meminta sesuatu yang memang menjadi hak kita sendiri.Takut menegakkan hak sendiri. Kenapa?Tahap kesabaran pun ada batasnya....semoga Isnin ini memberi aku berita yang menggembirakan.Semoga Isnin akan datang, seceria bunga matahari...

Rabu, 1 Julai 2009

Memori bergambarku makin hilang...hu..hu..hu...

Sejak dua menjak ni aku merasakan yang aku sering mengalami kehilangan memori bergambar jangka pendek. Memori bergambar adalah seperti wajah seseorang yang sebelum ini telah pernah aku jumpa tetapi bila berjumpa sekali lagi aku menyangkakan dia adalah orang lain yang juga aku kenal. Korang faham tak ayat aku? Aku pun tak berapa nak faham ni coz jari jemari laju je menaip perkataan-perkataan yang tergambar dalam otak ni. Lantak ah korang faham ke tak ye...sendiri mau ingat lah...

Ok, sambung balik...iklan banyak sangat aku ni...Baru-baru ni aku ditugaskan untuk jaga Bilik Gerakan Wabak Influenza H1 N1 (korang jangan memandai kata tak tau apa benda penyakit tu k) dah riuh sekampung dah pasal wabak ni...kalau baru balik dari tempat yang ada wabak tu..pepandai lah mengkuarantinkan diri anda seminggu di rumah ye...Pesanan dari Kementerian Kesihatan Malaysia..heh..heh..iklan lagi nih...Ok..sambung balik...semasa aku menjaga tu, pengarah pun datang meeting kat Bilik Gerakan.Aku yang kebetulan tengah blur coz secara tiba-tiba ditugaskan mengupdated data yang exactly lain dari rutin harian aku sebagai Pembantu Tadbir ni boleh pulak terbayangkan wajah pengarah tu adalah wajah Timbalan Pengarahnya....aje giler hilang akal memori aku ni...terlebih makan semut kot!Mujur aku tak tersalah sebut nama pengarah dengan nama Timbalan dia...kalu tak haru you...heh

Kes kedua pulak, semalam aku attend exam KPSL(cuba lah kan..mana tau ada rezeki sangkut jadi Pen.Pegawai Tadbir ke..cerah masa depan..heh..heh)pastu ada sorang member aku ni datang tegur...aku boleh lak terbayang muka dia tu muka kawan aku yang sama induksi dulu...siap terpanggil nama kawan tu lagi...mujur member yang tegur tu tak sedar.Memori aku pulih dan ingat nama member tu setelah berbual dalam 3 minit macam tu. Ada masanya aku boleh lupa nama officemate lelaki aku terutamanya yang berbangsa India. Hah..jangan cakap aku mengamalkan dasar apartheid lak ye...sejak dua menjak ni aje...aku seolah-olah tak dapat nak membezakan diorang ni mungkin kerana warna kulit yang serupa semuanya membuatkan fikiran aku sedikit terkeliru bila nak memanggil nama.Adoi lah...apa punya penyakit lah ni. Aku tak lah tua sangat nak hilang memori macam ni, tapi mungkin aku perlukan supplement tambahan untuk otak kot..macam ginko ke...kismis ke...kekacang ke...aku risau gak kalu penyakit ni makin lama makin teruk....mudah mudahan hanya seketika je lah hendaknya.Amin.