Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 10 Julai 2009

Gelaran Kebetulan ku

Tiba-tiba aku teringat satu kisah yang bagi aku agak lucu. Tersebutlah kisah...toyib...kisah seekor unta..di padang pasir..ops...sori, termasuk dialog Pendekar Bujang Lapok lak. Kisahnya bermula sekitar tahun 98.Jeng..jeng...

*******************************************

Pada suatu hari, ketika itu aku masih bertugas sebagai Juruteknik Sambilan di sebuah jabatan kerajaan. Nak dijadikan kisah masa tu krisis air berlaku dan kami yang pekerja sambilan ni diarahkan untuk menjaga pusat kawal yang bertanggungjawab menerima aduan dari para pengguna di sekitar seremban mengenai masalah air yang dihadapi mereka. Kami semua bertanggungjawab menjaga kaunter dan menjawab panggilan telefon. Yang penting masa jawab telefon, ayat kena baik dan menyakinkan pengguna yang masalah air yang mereka hadapi akan di atasi dengan kadar segera iaitu dengan menghantar lori air ke kawasan yang dikenalpasti terputus bekalan air. Nasib tak baik, kena dengan pengadu yang dah telefon minta hantar lori air dari 3 ke 4 hari lepas tapi tak sampai-sampai lori air sampai ke sudah, yang kena kami yang menjawab ni lah. Kena maki tahap gaban ah. Biasalah orang kalu lama tak kena air memang 'panas' kan?...So tak lah kisah sangat kena maki pun.Lagi pun dalam telefon, lantak lah dia nak maki pun...bukan luak, dia je lah letih memaki sampai berpeluh-peluh, pastu tak ada air nak mandi...sapa yang rugi?kitorang tak rugi apa..duduk bilik sejuk lagi.Heh.Ok, ni dah banyak selingan dah ni.

Semasa sedang menjaga kaunter di pusat kawal tersebut..oh, lupa lak, aku menjaga bersama seorang lagi geng yang aku panggil kak lin. Kak lin ni memang gila-gila sikit orangnya. Ada je bahan nak gelak dia. Dalam seronok berbual dan bergurau senda dengan kak lin ni, tiba-tiba datang seorang nenek berbangsa India. Muka penuh cemas, lalu bertanya kepada aku.....Tapi, aku boleh tercengang pulak mendengarkan pertanyaan beliau itu. Muka ku berkerut-kerut campur pelik campur malu campur...ah, memacam ada lah. Yang kak lin pulak dah tutup-tutup mulut tahan nak gelak. Nenek India ni tadi terus jugak menerangkan kepada aku berkaitan masalahnya(aku agak lah berdasarkan muka cemas dia tu dan gaya tangan yang kejap atas kejap bawah kejap terpusing-pusing sampai naik pening kepala aku). Yang aku pulak terus tercengang-cengang sementara kak lin pulak dah mula ketawa-ketawa lalu menerangkan kepada nenek India itu.....'aunt, dia Melayu lah' sambil ketawa besar. Aku pulak tak terkata. Nenek India itu setelah menyedari yang aku ni 'Melayu' memohon maaf. Mesti korang hairankan kenapa dia nak mohon maaf kat aku kan? Mana tak nya, di bantai cakap India dengan aku weh! Lepas tu dia boleh buat 'statement' 'sori adik...saya ingat awak India'...hek eleh...Maluuuuu aku weh.Rasa nak menyorok dalam almari. Tambah dengan gelak ketawa besar Kak Lin setelah nenek India itu berlalu pergi sebaik menerangkan masalah air yang dihadapinya kepada Kak Lin memandangkan aku pada masa itu telah menyorokkan diri di celah dinding.Heh.

Aku pun tak salahkan nenek tu menganggap aku ni orang India memandangkan pada waktu itu aku agak gelap kerana baru habis menjalani latihan perbarisan, dengan free hair' rambut agak kerinting, mata lak agak besar....sebiji orang India pun. Yang kak Lin pulak, semenjak kejadian itu terus memberi gelaran baru pada aku 'Yenna'...mula-mula aku tak suka, tapi dah lama-lama rasa serasi pulak nama tu. Kalau bahasa Tamil 'Yenna' maksud 'kenapa' kalau tak silap aku. Nasib baik bukan maksud yang tak senonoh. Kot tak kena hobin ah Kak Lin tu. Kak lin bagi nama tu coz nak kaitkan nama aku Ina..nak bunyi sikit India dia jadikan 'Yenna'. Maka semenjak dari itu, aku suka menggunakan nama Yenna sebagai nick name aku di dunia cyber dan dengan kenalan terdekat ku. Meski pun lucu, tapi aku gembira kerana ia terhasil dari satu kenangan saat aku bersama Kak Lin...Kak Lin, I Miss U...

4 ulasan:

jezz blog vacĂ­o..^__^ berkata...

gelak aku weih baca story ni.. terguling~guling aku gelak..

** yenade..?? vanekam.. hahahahaha

langkasuke berkata...

alo yenna, itu air kasi antar sini boleh ka?.. sudah lama ini negeri air tada..

kalu buleh kasi talipon dulu..
amma..

kah..kah..kah..kah..

aisha berkata...

hahaha adoiii...brair mate ni glak tau!

dh agak dh..msti aci 2 bntai ckp tamil pnye..hehe

ok2 pasni kite pn nk pggil sis yenna gak la. kiut la name 2 i like:)

*credit 2 kak lin yg sgt kreatif bg name kat sis yenna*

sambalgesekanaknogori berkata...

aisha..buleh...tak ada hal punyer nak panggil yenna tu...