Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 29 Oktober 2009

Cerita Officemate ku

Ceritanya bermula begini. Dalam bulan 7 yang lalu, aku telah mengikuti rombongan pejabat ke Pulau Langkawi. Dalam rombongan tu, turut sama salah seorang kawan sepejabat bernama A. Dia ni boleh dikatakan jurukamera tak rasmi jabatan.Ke mana pergi mesti laptop dan kamera tak tinggal.Kamera dia bukan digital tau tapi DSLR(betul ke?)Mahal woo...kamera tu.Tapi yang aku nak cerita bukan pasal kamera dia tapi pasal sejarah dia semasa bekerja di tempat lama dulu sebelum berpindah di pejabat aku.

Mengikut cerita, semasa dia bekerja di office lama dia dulu, dia mengalami tekanan perasaan dengan persekitaran office dan orang office dia yang dia tak serasi.Hari-hari nak pergi kerja dia mesti rasa tertekan,berat hati,susah hati.Macam-macam perasaan lah dia rasa.Kot kita pun kalau tak suka kat satu-satu tempat tu mesti hati tak tenang nak pergi kerjakan. Aku dulu masa kerja kat airport dulu pun ada perasaan macam tu.Berdebar-debar jer nak pergi kerja. Kerja dalam tekanan.Baik,berbalik pada si A ni.Masa kami melayan mata nak tidur di Langkawi tu, dia pun membuka topik ketidakselesaan dirinya semasa bekerja di tempat lama.Macam-macam yang diadukannya.Dari suasana kerja sampai perangai kawan setugas dengannya.Memang tak ada yang memotivasikan langsung.Aku pun terus mendengar luahan perasaannya sambil sesekali menyampuk dan memasukkan unsur 'batu api' dalam cerita beliau(heh..heh..apa barang takat jadi pendengar jer,nasi tambah ah baru syiok bah!)

Dalam pada beliau bercerita itu, tiba-tiba dia mengeluarkan kenyataan berbunyi begini...'sampai pernah terfikir, tengah perjalanan nak ke tempat kerja tu berdoa agar dilanggar bas.Boleh masuk hospital,kalau cedera boleh duduk rumah lama dengan keluarga,tak payah pergi kerja'Mak aih.. kronik beliau punya tahap 'tension'.Sampai mintak kena langgar.Menderita jiwa betul dia.Yang aku pulak,member tu cerita sikit punya serius aku boleh bantai gelak guling-guling pulak.Mana taknya,itu lah pertama kali aku mendengar cerita orang yang berdoa agar dirinya dilanggar bas agar berpeluang duduk lama di rumah. Boleh kau tak gelak?Sampai sekarang member aku tu fobia bila disebut Negeri P.Pinang kerana tempat kerja dia tu di P.Pinang.Kalau boleh memang tak mahu jejak kaki lagi kat sana kerana tekanan yang pernah dilaluinya.

Tapi sekarang,member aku tu dah berbahagia dapat kembali ke N.Sembilan duduk bersama keluarga tanpa perlu mendoakan diri dilanggar bas lagi.Kira She lives happily ever after..sekian,wasallam.

Selasa, 27 Oktober 2009

Mimpi

Dua tiga hari yang lepas, aku ada mendapat 2 mimpi yang kuingat sampai hari ini. Begini bunyi mimpinya(errr..mimpi ada bunyi ke?)Dua malam lepas, aku bermimpi menikmati strawberi salut coklat. Yummmy..kesedapannya terasa sampai sedar. Malam semalam aku bermimpi menaiki kapal seakan-akan kapal titanic belayar entah ke mana hala. Terasa-rasa ombak melambung tubuhku sehingga ke jaga. Bila terjaga, aku asyik memikirkan mengenai mimpi tersebut. Tapi mimpi makan strawberi salut coklat tu, mungkin membawa maksud yang aku akan bertemu seorang jejaka seumur dato' K dan sekaya beliau?Mentelah dengan sosok rupa bakal jejaka yang agak sedap mata memandang?(sambil mataku terkelip-kelip berangan..heh)Kemudian mimpi menaiki kapal ala-ala titanic tu menandakan aku dan bakal suami ku itu menaiki kapal untuk berbulan madu?heh..heh...

Macam-macam lah hal mimpi ni.Tapi adatlah mainan tidur kan.Bukan boleh percaya sangat pun. Aku teringat masa zaman aku sekolah menengah dulu.Zaman 4U2C,KRU,NICO...aku antara follower band boy masa tu la kan.Satu malam tu aku bermalam di rumah wan aku kat kampung. Masa tu ada kenduri kahwin Pak Lang aku. Pada malam tu, aku telah mendapat satu mimpi....jeng-jeng-jeng. Dalam mimpi itu aku telah bertemu dengan Norman KRU.Bukan setakat bertemu,kami siap couple lagi tau.I love U...I Love U ler kekononnya. Bila terjaga,terus aku 'terjatuh cinta' kat si Norman tu...walhal yang aku minat si Yusri.Standard la kan...zaman remaja..cinta remaja baru nak naik..dek mimpi jer boleh jatuh cinta. Tapi itu dulu lah ye...skang ni, setakat mimpi, kena rasional lah ye.Kerana kita bukan lah di alam remaja lagi.Mesti berfikiran waras dan munasabah kan. Tapi apa maksud mimpi aku tu ya?(mengangkat kening sebelah ala Ziana Zain)

Jumaat, 23 Oktober 2009

Daging Dendeng Punya Hal


Kelmarin aku keluar menonton wayang bersama sahabat karibku Miss Aida. Kerana cerita papadom aku telah memohon cuti 1/2 hari (Rabu) dari boss ku. Nasib baik boss mood baik hari tu. Cuti diluluskan.Terbaikkk lah. Tambah terbaik, hari Rabu tengok wayang harga 1/2 jugak. Duit baki leh beli pop corn size besar siap air sorang satu lagi. Memang cun lah tu. Kita kena lah berjimat cermat kan. Tambah zaman kemelesetan ekonomi ni. Lagi bab-bab tengok wayang duniawi ni semua, mana boleh perabih duit bebanyak kat situ kan.Ceh!alasan tak konkrit langsung. Setelah selesai menonton papadom yang very the menghiburkan tu, aku dan aida pun pergilah berjalan-jalan di ruang legar Jaya Jusco Seremban 2 sambil melawat tapak gerai menjual produk barangan buatan Malaysia. Macam-macam ada. Kebanyakannya makanan lah.

Dah alang kepalang lalu tu, aku pun singgah di sebuah kedai coklat buatan tempatan. Sempat menemuduga brader yang jual coklat tu. Macam-macam soalan aku tanya kat brader tu macam soalan PTK lak. Brader tu aku respek gak kerana dia berjaya menjawab segala persoalan aku berkaitan coklat buatan Malaysia yang dijualnya tu meskit pun kelihatan agak panik kerana tiba-tiba didatangi bakal pelanggan yang menyoal macam wartawan.(Heh...memang cita-cita aku nak jadi wartawan tau!)Hasil usaha keras brader itu menjawab segala soalan aku, aku telah membeli 2 keping coklat di gerai beliau. Ops...bukan aku beli, Aida yang beli...tapi aku yang nak coklat tu...kira Aida belanja aku la kan.Caya lah Aida.

Ok...kembali ke cerita seterusnya. Lepas pergi gerai coklat, kami ke kedai menjual daging kering pulak tapi daging kering segera..daging dendeng namanya. Aku pun mencuba sampel yang diberi, agak masin kato eh kau...terkeluar cakap nogori aku. Lalu dalam keadaan terhuyung-hayang mabuk garam...(heh...ni borak jer,tak la terhuyung hayang ye...kang cakap aku mabuk lak)aku menuju ke gerai menjual minuman roselle, adik tu pun sibuk lak nak bagi aku test air rossele dia,tapi aku dgn sombongnya menolak untuk merasa air tersebut dan terus laju berjalan ke depan. Tapi tahap kemasinann daging dendeng tadi telah menggangu saraf dan sel di lidah dan menjangkiti tekakku lalu dengan perasaan bercelaru aku berpatah ke gerai rosselle tadi lalu berkata 'dik air rossele ni 2 kotak ye' dengan penuh yakin campur malu..aku menyerahkan 'dompet' ku untuk membayar harga minuman tu sebanyak RM 2. Adik yang menjual tu punya la terkejut beruk,kehairanan kerana aku menyerahkan dompet ku untuk membayar harga minuman rosele tu.Aku yang tersedar tersipu-sipu menahan tawa lalu mengeluarkan RM2 untuk diberi kepada adik itu. Yang member aku Aida dah bagai nak rak ketawa melihat keyakinanku menyerahkan dompetku bagi membayar harga minuman rossele tu....macam kayo jo....beli air rossele 2 terus bagi dompet dengan segala isinya untuk buat bayaran.heh.Ni semua gara-gara daging dendeng yang masin tak ingat tu.Nasib la adik tu pun terkejut, kot dia wat muka yakin sambil terus mengambil dompet aku tu...memang naya.

Khamis, 22 Oktober 2009

Ragam Manusia

Selama aku hidup 31 tahun dalam dunia ni. Berbagai ragam dan karenah manusia yang pernah aku jumpa. Ada yang selamba, walau dicaci nista mukanya sardin sentiasa...ibarat kata Julie Dahlan masa Azwan Ali interview dalam rancangan amboi..amboi..amboi..tu..'ada aku kesah?'. Ada tu pulak jenis asal salah cakap sikit sentap...asal terlebih lawak sikit sentap...tetiba dah memuncung..tetiba dah tak berbunyi...tau tau...hujan...eh...hujan air mata.Tapi sampai ke sudah tak tahu apa yang disentapkan nya...ke nak kena sentap anggota badan baru nak bagi tau kot?Kang ke hospital lak perginye. Tak nak lah aku kena buat statement kat polis lagi,statement kat doktor lagi... Ada tu pulak jenis cakap macam dia aje yang betul..macam dia aja yang bagus...tapi..yang ado...cakap tak serupa bikin. Semua cakap dia tak boleh pakai...buang kat laut pun belum tentu ikan jaws lalu nak dengar...Ada tu pulak..depan kita mulut manis bukan main...belakang kita..mulut dia lah paling busuk...kaki kutuk..macam tak ada hari lain kalau dah dapat mulut dia mengutuk...dia punya mulut busuk kalah stok bau mulut makan jering campur petai sebulan..huweeeekkkk...

Ada tu pulak....kaki ampu mak datuk aih...tak terlawan dia punya tahap ampu tu...memang ya ampun sesangat. Bila bos ada je...dia sentiasa ada,dia sentiasa ada bila bos perlukan dia...dia akan setia hingga ke hujung nyawa...(huwekkk..setia kunonnnn...setia ada makna) tetapi,jeng..jeng..jeng...bila bos tak ada..dia seperti biskut choc fudge..now u see it..now u don't..apa kejadahnya semua nih...(eh,tetiba teremosi guna bahasa perantara NTV7 dulu,Wan Kamarudin)Ada tu pulak...tenggelam dalam dunianya sendiri...kalau bumi bergegar je kot dia sedar yang dia berada di alam manusia-manusia...kalau tak dia khayal di dalam dunianya sendiri.

Aku mendiskripsikan(peh...tak tahan perkataan aku nih)semua ragam ni kerana aku sedar, sebagai manusia yang lemah ini, aku merupakan campuran kesemua ragam tersebut...ada sedikit peratusan ragam-ragam tersebut dalam diri aku meskipun tak semuanya benar-benar serupa...dan aku akan cuba mencari ragam yang baik untuk aku jadikan pendoman menjadi orang dan manusia yang lebih baik untuk hari ini,esok dan akan datang...Dan sebagai manusia yang lemah lagi tak sempurna ni,ada masa kita perlu bertafakur merenung kelemahan diri kenapa kita perlu menghadapi pelbagai ragam berbeza manusia setiap hari. Pada aku, kepelbagaian ragam yang kita hadapi itu akan membentuk kita menjadi insan yang lebih baik dan lebih berpengertian terhadap insan lain......tapi, kot asyik meragam jer...sapa jer yang boleh tahan..yang meragam tu pun kena sedar diri lah...perangai meragam dia tu tak semua orang boleh tahan...sekali dua orang tahan...banyak kali kalu..sendiri mau hingat lah ye..jawabnya hai-hai bai-bai...

Ahad, 18 Oktober 2009

ALAM KITA


Seorang anak kecil berlari riang di perbatasan
Sawah padi menguning melambai menggamit si burung pipit
Datang terbang meraut serungkai dua tangkainya yang lebat
Dengan paruh comel menyua sesuap rezeki untuk hari ini

Anak kecil itu terus berlari
Mengejar cantik warna pelangi
Diiringi renyai hujan petang hari
Pupusan bayu menyapa pipi
Comel,ikhlas,tulus

Akan adakah lagi indah warna alam
Di saat kedewasaan si anak kecil itu nanti?
Apakah dia mampu pertahankan keindahan itu?
Atau turut sama menjadi tangan perkasa merosakkannya?

Si comel sayang...
Jagalah alam ini sebaiknya
Agar kau bisa menikmati keindahan yang kau kejari
Agar warna pelangi bisa dilihat berwarna warni
Agar si burung pipit bisa berkongsi rezeki si petani
Agar ALAM ini terus kekal hingga tiba ke Hari Penentuan nanti....

Sabtu, 17 Oktober 2009

Kesukaan ku.....


k
a
Salam. Cewah...tetiba jer....almaklum ah dah lama tak update blog kan...sibuk sikit. Nak habaq mai ni...sejak 2 menjak 3 menjak ni...aku semakin rajin memasak resepi berasaskan manisan. Mood rajin sudah sampai lah. Ni yang aku upload ni pun resepi terkini yang aku cuba. Dah makan 2 slice kek coklat tu dan entah berapa slice puding jagung dengan hiasan anggur tu aku dah rembat.

Tapi, aku juga dalam proses berdiet setelah ber die eat sepanjang bulan syawal ni...heh....jadi, plan diet aku hancur gara-gara 2 jenis makanan kesukaan aku tu.... One more thing...aku amatlah menyukai novel tulisan Faisal Tehrani 'Tunggu Teduh Dulu' ni. Ceritanya memang bagus bangat!Aku siap berangan lagi jadi salah satu watak dalam novel tu. Aku ingat kalau aku berlakon filem pun bagus kot!Aku kalau bab berangan ni nombor 1. Bukankah menjadi seorang pelakon itu perlu mempunyai daya imiginasi dan tahap berangan yang tinggi? Hah semua ciri-ciri tu aku dah ada....tinggal lagi tang rupa paras jer kot!Biasa lah, kat Malaysia ni kalau nak jadi heroin mesti berpotongan menarik, rupa mengancam...tak gitu? Yang aku tak beragak nak watak heroin jer apa kes? Perasan..heh.Ok, enough...dah melalut dah ni.

Wokeh..aku pun dah tak ada apa nak di ceritakan ni..masa untuk layan blog orang lain pulak...chow chin chow....