Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 22 Oktober 2009

Ragam Manusia

Selama aku hidup 31 tahun dalam dunia ni. Berbagai ragam dan karenah manusia yang pernah aku jumpa. Ada yang selamba, walau dicaci nista mukanya sardin sentiasa...ibarat kata Julie Dahlan masa Azwan Ali interview dalam rancangan amboi..amboi..amboi..tu..'ada aku kesah?'. Ada tu pulak jenis asal salah cakap sikit sentap...asal terlebih lawak sikit sentap...tetiba dah memuncung..tetiba dah tak berbunyi...tau tau...hujan...eh...hujan air mata.Tapi sampai ke sudah tak tahu apa yang disentapkan nya...ke nak kena sentap anggota badan baru nak bagi tau kot?Kang ke hospital lak perginye. Tak nak lah aku kena buat statement kat polis lagi,statement kat doktor lagi... Ada tu pulak jenis cakap macam dia aje yang betul..macam dia aja yang bagus...tapi..yang ado...cakap tak serupa bikin. Semua cakap dia tak boleh pakai...buang kat laut pun belum tentu ikan jaws lalu nak dengar...Ada tu pulak..depan kita mulut manis bukan main...belakang kita..mulut dia lah paling busuk...kaki kutuk..macam tak ada hari lain kalau dah dapat mulut dia mengutuk...dia punya mulut busuk kalah stok bau mulut makan jering campur petai sebulan..huweeeekkkk...

Ada tu pulak....kaki ampu mak datuk aih...tak terlawan dia punya tahap ampu tu...memang ya ampun sesangat. Bila bos ada je...dia sentiasa ada,dia sentiasa ada bila bos perlukan dia...dia akan setia hingga ke hujung nyawa...(huwekkk..setia kunonnnn...setia ada makna) tetapi,jeng..jeng..jeng...bila bos tak ada..dia seperti biskut choc fudge..now u see it..now u don't..apa kejadahnya semua nih...(eh,tetiba teremosi guna bahasa perantara NTV7 dulu,Wan Kamarudin)Ada tu pulak...tenggelam dalam dunianya sendiri...kalau bumi bergegar je kot dia sedar yang dia berada di alam manusia-manusia...kalau tak dia khayal di dalam dunianya sendiri.

Aku mendiskripsikan(peh...tak tahan perkataan aku nih)semua ragam ni kerana aku sedar, sebagai manusia yang lemah ini, aku merupakan campuran kesemua ragam tersebut...ada sedikit peratusan ragam-ragam tersebut dalam diri aku meskipun tak semuanya benar-benar serupa...dan aku akan cuba mencari ragam yang baik untuk aku jadikan pendoman menjadi orang dan manusia yang lebih baik untuk hari ini,esok dan akan datang...Dan sebagai manusia yang lemah lagi tak sempurna ni,ada masa kita perlu bertafakur merenung kelemahan diri kenapa kita perlu menghadapi pelbagai ragam berbeza manusia setiap hari. Pada aku, kepelbagaian ragam yang kita hadapi itu akan membentuk kita menjadi insan yang lebih baik dan lebih berpengertian terhadap insan lain......tapi, kot asyik meragam jer...sapa jer yang boleh tahan..yang meragam tu pun kena sedar diri lah...perangai meragam dia tu tak semua orang boleh tahan...sekali dua orang tahan...banyak kali kalu..sendiri mau hingat lah ye..jawabnya hai-hai bai-bai...

3 ulasan:

oranglidi berkata...

wahhhahah! trimas kasus sudi dtg blog wa nu..

".buang kat laut pun belum tentu ikan jaws lalu nak dengar." -
hahhaha.. ni statement x boleh blah. haha. dahtu encik jaws mestilah telan trus.

btul dah tu. manusia ni macam2 ragam. lain adang lain belalang kan? hehe.

sambalgesekanaknogori berkata...

orang lidi:u'r wellcome.blog lu best pe...tu pasal wa terus jadi follower blog lu...teruskan mengarang citer-citer yang menarik k.

oranglidi berkata...

hahaha. best mende macam tu. hehe. lenkali wa nak mengarang kitab2 novel lah plak. hehe