Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 23 Oktober 2009

Daging Dendeng Punya Hal


Kelmarin aku keluar menonton wayang bersama sahabat karibku Miss Aida. Kerana cerita papadom aku telah memohon cuti 1/2 hari (Rabu) dari boss ku. Nasib baik boss mood baik hari tu. Cuti diluluskan.Terbaikkk lah. Tambah terbaik, hari Rabu tengok wayang harga 1/2 jugak. Duit baki leh beli pop corn size besar siap air sorang satu lagi. Memang cun lah tu. Kita kena lah berjimat cermat kan. Tambah zaman kemelesetan ekonomi ni. Lagi bab-bab tengok wayang duniawi ni semua, mana boleh perabih duit bebanyak kat situ kan.Ceh!alasan tak konkrit langsung. Setelah selesai menonton papadom yang very the menghiburkan tu, aku dan aida pun pergilah berjalan-jalan di ruang legar Jaya Jusco Seremban 2 sambil melawat tapak gerai menjual produk barangan buatan Malaysia. Macam-macam ada. Kebanyakannya makanan lah.

Dah alang kepalang lalu tu, aku pun singgah di sebuah kedai coklat buatan tempatan. Sempat menemuduga brader yang jual coklat tu. Macam-macam soalan aku tanya kat brader tu macam soalan PTK lak. Brader tu aku respek gak kerana dia berjaya menjawab segala persoalan aku berkaitan coklat buatan Malaysia yang dijualnya tu meskit pun kelihatan agak panik kerana tiba-tiba didatangi bakal pelanggan yang menyoal macam wartawan.(Heh...memang cita-cita aku nak jadi wartawan tau!)Hasil usaha keras brader itu menjawab segala soalan aku, aku telah membeli 2 keping coklat di gerai beliau. Ops...bukan aku beli, Aida yang beli...tapi aku yang nak coklat tu...kira Aida belanja aku la kan.Caya lah Aida.

Ok...kembali ke cerita seterusnya. Lepas pergi gerai coklat, kami ke kedai menjual daging kering pulak tapi daging kering segera..daging dendeng namanya. Aku pun mencuba sampel yang diberi, agak masin kato eh kau...terkeluar cakap nogori aku. Lalu dalam keadaan terhuyung-hayang mabuk garam...(heh...ni borak jer,tak la terhuyung hayang ye...kang cakap aku mabuk lak)aku menuju ke gerai menjual minuman roselle, adik tu pun sibuk lak nak bagi aku test air rossele dia,tapi aku dgn sombongnya menolak untuk merasa air tersebut dan terus laju berjalan ke depan. Tapi tahap kemasinann daging dendeng tadi telah menggangu saraf dan sel di lidah dan menjangkiti tekakku lalu dengan perasaan bercelaru aku berpatah ke gerai rosselle tadi lalu berkata 'dik air rossele ni 2 kotak ye' dengan penuh yakin campur malu..aku menyerahkan 'dompet' ku untuk membayar harga minuman tu sebanyak RM 2. Adik yang menjual tu punya la terkejut beruk,kehairanan kerana aku menyerahkan dompet ku untuk membayar harga minuman rosele tu.Aku yang tersedar tersipu-sipu menahan tawa lalu mengeluarkan RM2 untuk diberi kepada adik itu. Yang member aku Aida dah bagai nak rak ketawa melihat keyakinanku menyerahkan dompetku bagi membayar harga minuman rossele tu....macam kayo jo....beli air rossele 2 terus bagi dompet dengan segala isinya untuk buat bayaran.heh.Ni semua gara-gara daging dendeng yang masin tak ingat tu.Nasib la adik tu pun terkejut, kot dia wat muka yakin sambil terus mengambil dompet aku tu...memang naya.

3 ulasan:

oranglidi berkata...

kah kah! bahana jugak penanga daging dendeng ni. wa dulu makan ding dang pun boleh jalan lagi. ni lu sampai nak bagi dompet. ke lu kena pukau?

sambalgesekanaknogori berkata...

tu la pasal. Wa rasa pakcik yang bagi tester kat wa tu ada 'jampi serapah' kot...itu yang wa cinoneng tu....yang lu citer pasal dindang apa kes?dah wa terliur nak pegi cari pulak nih...

oranglidi berkata...

hahaha.. hidup ding dang!! sambil makan biskut cuklat boleh men prmainan die! hehe.